Kolektívna zmluva

 

Odborový zväz pôšt a logistiky

 

Slovenská pošta, a. s.

 

 

Podniková

kolektívna  zmluva

na roky

2012 až 2014

 

 

 

Obsah:

I.      Úvodné ustanovenia    3

II.      Záväzky zmluvných strán    4

2.1.      Zmluvné strany sa zaväzujú: 4

2.2.      Zamestnávateľ sa zaväzuje: 4

2.3.      Odborová organizácia sa zaväzuje: 6

2.4.      Predchádzajúci súhlas  6

2.5.      Prerokovanie  6

2.6.      Informácie  6

III.     Pracovno-právne vzťahy   7

3.1.      Pracovný čas  7

3.2.      Pracovný pomer na dobu určitú  8

3.3.      Práca nadčas  8

3.4.      Prekážky v práci na strane zamestnanca  8

3.5.      Prekážky v práci na strane zamestnávateľa  9

3.6.      Dovolenka na zotavenie  10

IV.     Sociálna starostlivosť   10

4.1.      Zamestnanosť  10

4.2.      Sociálny fond  11

4.3.      Náhrada príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti 11

4.4.      Stravovanie zamestnancov  11

4.5.      Zdravotná starostlivosť  12

4.6.      Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci 12

4.7.      Doplnkové dôchodkové sporenie  12

V.      Mzdy   13

5.1.      Základná mesačná mzda a valorizácia mesačnej mzdy  13

5.2.      Mzdové zvýhodnenie  14

VI.     Organizačné zmeny a ostatné príjmy   16

6.1.      Organizačné zmeny  16

6.2.      Hromadné prepúšťanie  16

6.3.      Odstupné  16

6.4.      Odchodné  17

VII.    Všeobecné a záverečné ustanovenia    17

Príloha č. 1  19

Príloha č. 2  21

Príloha č. 3  25

Príloha č. 4  26

 

 

 

I. Úvodné ustanovenia

 

Zmluvné strany

 

odborový zväz:

 

Odborový zväz pôšt a logistiky

zastúpený:

Žofiou Lehotskou

predsedníčkou odborového zväzu

(ďalej len „odborová organizácia“)

 

a

 

zamestnávateľ:

 

Slovenská pošta, a. s.

zastúpená:

Predstavenstvom Slovenskej pošty, a. s.

Ing. Marcelou Hrdou

predsedníčkou predstavenstva

Ing. Ritou Tornyaiovou

podpredsedníčkou predstavenstva

(ďalej len „zamestnávateľ“)

 

ako zmluvné strany uzatvárajú túto

PODNIKOVÚ KOLEKTÍVNU ZMLUVU NA ROKY 2012 až 2014

a svojimi podpismi na nej deklarujú svoju vôľu a záujem riadne zabezpečiť v jej obsahu prijaté záväzky počas celej doby jej platnosti. Protokol o záväznom výklade k Podnikovej kolektívnej zmluve na roky 2012 až 2014 je uvedený v prílohe č. 1.

 

Predmet kolektívnej zmluvy

 

Podniková kolektívna zmluva (ďalej len „PKZ“) upravuje individuálne a kolektívne vzťahy medzi zamestnávateľom na jednej strane a zamestnancami zastúpenými odborovou organizáciou na strane druhej a vymedzuje vzájomné práva a povinnosti zmluvných strán.

 

Záväznosť kolektívnej zmluvy

 

Táto PKZ je záväzná pre obidve zmluvné strany a vzťahuje sa na všetkých zamestnancov v pracovnoprávnom vzťahu k zamestnávateľovi, pokiaľ nie je ustanovené inak.

 

II. Záväzky zmluvných strán

 

2.1.Zmluvné strany sa zaväzujú:

 

  1. Plne rešpektovať poslanie, postavenie a právomoci odborov a zamestnávateľa vyplývajúce z platných predpisov s prihliadnutím na špecifické podmienky ich činnosti, dodržiavať a plniť ustanovenia PKZ s cieľom zachovať sociálny zmier.
  2. Vzájomne sa informovať o pripravovaných opatreniach a zámeroch, ktoré sa dotýkajú záujmov druhého účastníka tohto zmluvného vzťahu.
  3. Zamedziť akejkoľvek diskriminácii zamestnancov z dôvodu ich pohlavia, náboženského vyznania a viery, rasového pôvodu, národnostného alebo etnického pôvodu, nepriaznivého zdravotného stavu alebo zdravotného postihnutia, veku, sexuálnej orientácie, politického zmýšľania alebo odborovej činnosti, okrem prípadu ak to ustanovuje zákon alebo ak je na výkon prác vecný dôvod, ktorý spočíva v predpokladoch alebo požiadavkách a v povahe práce, ktorú má zamestnanec vykonávať.

 

2.2.Zamestnávateľ sa zaväzuje:

 

  1. Vykonávať na základe uzatvorenej dohody o zrážkach zo mzdy s členom odborovej organizácie zrážky členských príspevkov z vyúčtovanej mzdy a ich prevod na účty odborových organizácií pôsobiacich pri SP, a. s., najneskôr do 5 pracovných dní
    po vykonaní zrážky. Mesačne bude predkladať príslušnej odborovej organizácii zoznam zamestnancov, ktorým bola vykonaná táto mesačná zrážka.
  2. Uznávať právo každého zamestnanca byť členom odborovej organizácie.
  3. Vytvoriť podmienky pre nevyhnutnú prevádzkovú činnosť odborových organizácií, bezplatne poskytovať v primeranom rozsahu miestnosti s nevyhnutným vybavením a hradiť náklady spojené s ich údržbou a technickou prevádzkou.
  4. Poskytovať zamestnancom pracovné voľno s náhradou mzdy na výkon funkcie
    v odborovom orgáne alebo na vzdelávanie zabezpečované odborovou organizáciou, pokiaľ tomu nebránia vážne prevádzkové dôvody a nemožno ju vykonať mimo pracovného času, nasledovne:
  1. zástupcom odborového orgánu na úrovni odborového zväzu najviac 8 pracovných dní v kalendárnom roku,
  2. zástupcom odborového orgánu na úrovni základných odborových organizácií (predseda základnej odborovej organizácie alebo poverený zástupca) najviac 4 pracovné dni v kalendárnom roku,
  3. zástupcovi Poštových odborov Senica a Regionálnych poštových odborov Levice v rozsahu 2 pracovných dní v mesiaci,
  4. poskytovať zamestnancovi na výkon jeho funkcie v odborovom orgáne   odborovej organizácie pôsobiacej u zamestnávateľa pracovné voľno s náhradou mzdy na ustanovený pracovný čas 37,5 týždenne, a to:
    1. dvom (2) členom príslušného odborového orgánu odborovej organizácie, ktorej členskú základňu tvorí 950 - 2600 zamestnancov zamestnávateľa vrátane,
    2. trom (3) členom príslušného odborového orgánu odborovej organizácie, ktorej členskú základňu tvorí 2601 - 4000 zamestnancov zamestnávateľa vrátane,
    3. u odborovej organizácie, ktorej členskú základňu tvorí 4001 a viac zamestnancov zamestnávateľa za každých ďalších 1000 členov jednému (1) členovi príslušného odborového orgánu.

Mená osôb, ktoré budú dlhodobo uvoľnené na výkon funkcie v odborových orgánoch, oznámia  odborové  organizácie zamestnávateľovi  písomne do 15 dní od uzatvorenia PKZ. Prípadné zmeny konkrétnych osôb sú odborové orgány povinné oznámiť zamestnávateľovi v lehote 3 dní od ich uskutočnenia.

Zamestnanci dlhodobo uvoľnení na výkon odborovej funkcie zostávajú v pracovnom pomere k zamestnávateľovi a vzťahujú sa na nich primerane  všetky práva a povinnosti zamestnanca podľa príslušných právnych predpisov. Zamestnávateľ v súlade s  PKZ vytvorí nevyhnutné podmienky na ich prevádzkovú činnosť.

  1. Zabezpečiť uvoľnenému odborovému funkcionárovi po skončení výkonu funkcie opätovné zaradenie na jeho pôvodné  pracovné miesto alebo mu zabezpečiť také pracovné zaradenie, ktoré zodpovedá jeho kvalifikácii, prípadne s  ním dohodne zaradenie na iné pre neho vhodné pracovné miesto.
    1. Ak Zákonník práce alebo iný všeobecne záväzný právny predpis ustanovuje zamestnávateľovi povinnosť zástupcov zamestnancov informovať, prerokovávať
      s nimi, spolurozhodovať s nimi veci alebo im umožniť kontrolnú činnosť, pričom to nie je upravené touto PKZ a u zamestnávateľa je zvolená zamestnanecká rada,  zamestnávateľ bude aj príslušnú odborovú organizáciu informovať, prerokúvať s ňou, spolurozhodovať s ňou veci alebo jej umožní kontrolnú činnosť; výsledky spolurozhodovania veci príslušnou odborovou organizáciou budú mať pre zamestnávateľa odporúčajúci charakter.

 

2.3.Odborová organizácia sa zaväzuje:

 

  1. Svojich členov príslušných odborových orgánov odborovej organizácie povinnosťou zachovať mlčanlivosť o skutočnostiach, o ktorých sa dozvedeli pri výkone svojej funkcie a ktoré boli zamestnávateľom označené ako dôverné. Táto povinnosť trvá aj počas jedného roka po skončení výkonu funkcie.
  2. Neodkladne informovať zamestnávateľa o vzniku zdrojov sociálneho napätia, spolupôsobiť pri ich riešení a odstraňovaní.
  3. Vyvíjať svoju činnosť predovšetkým mimo pracovného času.
  4. Sporné otázky so zamestnávateľom riešiť predovšetkým rokovaním, vedeným v duchu sociálneho dialógu s cieľom dosiahnuť prijateľné riešenie pre obidve strany.
  5. Aktívne spolupracovať na tvorbe a plnení sociálneho programu a podporovať plnenie ekonomických zámerov zamestnávateľa.

 

2.4.Predchádzajúci súhlas

 

Zamestnávateľ sa zaväzuje požiadať príslušný odborový orgán o predchádzajúci súhlas pri výpovedi člena príslušného odborového orgánu a zástupcu zamestnancov pre BOZP počas ich funkčného obdobia, aj počas 1 roka po jeho skončení.

 

2.5. Prerokovanie

 

  1. Zamestnávateľ pred prijatím rozhodnutia vopred prerokuje s odborovou organizáciou:
  1. rozpis plánu mzdových prostriedkov,
  2. interné dokumenty o odmeňovaní zamestnancov.
    1. Zamestnávateľ sa zaväzuje prerokovať s príslušným odborovým orgánom:
  1. výpoveď alebo okamžité skončenie pracovného pomeru člena odborovej organizácie  zo strany zamestnávateľa.

 

2.6.Informácie

 

  1. Zamestnávateľ poskytne odborovej organizácii informácie o:
  1. mzdovom vývoji a o vývoji zamestnanosti jedenkrát za polrok,
  2. starostlivosti o zamestnancov,
  3. výsledkoch celoplošných výpočtov potreby pracovných miest. Informácia sa poskytne aj na základe požiadavky príslušného odborového orgánu,
  4. pracovných miestach na neurčitý čas, ktoré sa u neho uvoľnili. Informácia sa poskytne pred prerokovaním hromadného prepúšťania,
  5. pracovných miestach na kratší pracovný čas a o pracovných miestach na ustanovený týždenný pracovný čas. Informácia sa poskytne pred prerokovaním hromadného prepúšťania.
    1. Zamestnávateľ sa zaväzuje na základe žiadosti informovať príslušný odborový orgán na úrovni organizačných jednotiek dvakrát v roku o :
  6. mzdovom vývoji a o vývoji zamestnanosti jedenkrát za polrok,
  1. starostlivosti o zamestnancov,
  2. výsledkoch celoplošných výpočtov potreby pracovných miest.
    1. Zamestnávateľ sa zaväzuje informovať o činnosti spoločnosti a o zásadných otázkach súvisiacich s ekonomikou a rozvojom spoločnosti na požiadanie príslušného odborového orgánu aj na odborových konferenciách a členských schôdzach.

 

III. Pracovno-právne vzťahy

 

3.1.Pracovný čas

 

  1. Pracovný čas je časový úsek, v ktorom je zamestnanec k dispozícií zamestnávateľovi, vykonáva prácu a plní povinnosti v súlade s pracovnou zmluvou. Ustanovený týždenný pracovný čas zamestnanca je 37,5 hodín týždenne. Ustanovený týždenný pracovný čas zamestnanca pracujúceho v nepretržitom pracovnom režime  je 36 hodín týždenne. Priemerný týždenný pracovný čas zamestnanca vrátane práce nadčas nesmie prekročiť 48 hodín týždenne.
  2. Zamestnávateľ poskytne zamestnancovi, ktorý pracuje v pracovnej zmene dlhšej ako 6 hodín, prestávku na odpočinok a jedenie v trvaní 30 minút, ktorá sa nezapočítava do pracovného času. Po dohode s príslušným odborovým orgánom môže zamestnávateľ poskytnúť zamestnancovi, ktorý pracuje v zmenách dlhších ako 10,5 hodiny, ďalšiu prestávku na odpočinok a jedenie v dĺžke 15 minút, ktorá sa nezapočítava do pracovného času.
  3. Zamestnávateľ po prerokovaní s príslušným odborovým orgánom, môže zamestnancovi výnimočne nariadiť prácu v dňoch pracovného pokoja s prihliadnutím na možnosti dopravy zamestnanca na pracovisko a späť, ak tomu nebránia vážne prevádzkové dôvody.

 

3.2.Pracovný pomer na dobu určitú

 

Prácami na účel ďalšieho alebo opätovného dohodnutia pracovného pomeru
na určitú dobu podľa § 48 ods. 4 písm. d) Zákonníka práce  sú tie práce, ktoré zamestnanec vykonáva vo funkcii:

  1.  poštový doručovateľ,
  2.  priehradkový zamestnanec,
  3.  pokladník pošty,
  4. vedúci pošty neoslobodený od výkonu,
  5. vedúci pošty bez riadených zamestnancov,
  6. administrátor pôšt, administrátor priehradiek, administrátor poštových doručovateľov,
  7. zamestnanec poštovej prepravy,
  8. poštový zamestnanec,
  9. triedič zásielok,
  10. zmenár,
  11. vodič.

 

3.3.Práca nadčas

 

So zamestnancom, ktorý pracuje v pracovnom pomere na kratší pracovný čas môže zamestnávateľ dohodnúť prípadnú prácu nadčas najviac v rozsahu 150 hodín v kalendárnom roku.

 

3.4.Prekážky v práci na strane zamestnanca

 

  1. Nároky zamestnancov, vrátane nárokov, ktoré vyplývajú zo Zákonníka práce
    na poskytovanie pracovného voľna s náhradou mzdy, resp. pracovného voľna bez náhrady mzdy, pri splnení podmienok stanovených pracovno-právnymi predpismi, sa v uvedených prípadoch stanovujú nasledovne:

            Pracovné voľno s náhradou mzdy :

  1. 1.   úmrtie rodinného príslušníka, 3 pracovné dni pri úmrtí manžela, dieťaťa alebo  rodičov a jeden ďalší deň na účasť na pohrebe týchto osôb,
    1. účasť na pohrebe súrodenca zamestnanca, rodiča a súrodenca jeho manžela,    ako aj manžela súrodenca zamestnanca pracovné voľno na jeden deň a na ďalší deň, ak zamestnanec obstaráva pohreb týchto osôb,
  2. sprevádzanie rodinného príslušníka, najviac 10 pracovných dní v roku, ak bolo sprevádzanie nevyhnutné a uvedené úkony nebolo možné vykonať mimo pracovného času osamelému zamestnancovi pri sprevádzaní rodinného príslušníka do zdravotníckeho zariadenia na vyšetrenie, ošetrenie a na vopred určené ošetrenie  alebo liečenie,
  3. lúpežné prepadnutie zamestnancovi, ktorý bol pri výkone svojej práce dohodnutej v pracovnej zmluve a v súvislosti s jej výkonom objektom lúpežného prepadnutia, poskytne zamestnávateľ pracovné voľno s náhradou mzdy na absolvovanie liečebného procesu podľa podmienok upravených v internom dokumente,
  4. svadba zamestnanca – dva dni, z toho pracovné voľno na jeden deň na účasť
    na svadbe.

 

Pracovné voľno bez náhrady mzdy:

  1. zvyšovanie kvalifikácie zamestnanca na výkon práce, ktorá s ním bola dohodnutá v pracovnej zmluve a na výkon ktorej mu bola udelená výnimka zo vzdelania v súlade s katalógom typových pozícií. Poskytnutie takéhoto pracovného voľna sa nevzťahuje na zamestnancov, s ktorými bola uzatvorená dohoda o zvyšovaní kvalifikácie. Pracovné voľno sa poskytne v rozsahu nevyhnutnom na účasť na vyučovaní a na vykonanie skúšky, ak tomu nebránia vážne prevádzkové dôvody.
  2.  iné vážne dôvody v trvaní jedného dňa, najmä na zariadenie dôležitých osobných, rodinných a iných vecí, ktoré nemožno vykonať mimo pracovného času.
    1. Na účely posudzovania dĺžky trvania pracovného voľna z dôvodov prekážok v práci sa pri pružnom pracovnom čase za 1 pracovný deň považuje v zmysle § 143 ods. 2 ZP vždy čas zodpovedajúci priemernej dĺžke pracovnej zmeny vyplývajúcej z určeného týždenného pracovného času zamestnanca, t.j. pri ustanovenom týždennom pracovnom čase 37,5 hod. sa jedným dňom rozumie 7,5 hod. 

 

3.5.Prekážky v práci na strane zamestnávateľa

 

  1. Ak zamestnanec nemôže vykonávať prácu pre prechodný nedostatok spôsobený poruchou na strojovom zariadení, v dodávke surovín alebo pohonnej sily, chybnými pracovnými podkladmi alebo inými podobnými prevádzkovými príčinami (prestoj) a nebol po dohode preradený na inú prácu, resp. zamestnanec nemohol vykonávať prácu pre iné prekážky na strane zamestnávateľa, zamestnávateľ mu poskytne náhradu mzdy v sume jeho priemerného zárobku.
  2.  Ak zamestnávateľ nemôže zamestnancovi prideľovať prácu pre iné vážne prevádzkové dôvody, v prípade ktorých sa nevyžaduje prítomnosť zamestnanca na pracovisku, zamestnancovi patrí náhrada mzdy vo výške 60 % jeho priemerného zárobku. Tieto dôvody zamestnávateľ vymedzí v písomnej dohode s príslušným odborovým orgánom.
  3. Ak zamestnanec nemohol vykonávať prácu pre nepriaznivé poveternostné vplyvy, poskytne mu zamestnávateľ náhradu mzdy vo výške 60 % jeho priemerného zárobku.

 

3.6.Dovolenka na zotavenie

 

Na žiadosť zamestnanca, ktorý sa stará o dieťa vo veku do 15 rokov, zamestnávateľ umožní čerpanie dovolenky v rozsahu najmenej 3 týždňov v období školských prázdnin, z toho najmenej 2 súvislé týždne v období letných školských prázdnin, pokiaľ tomu nebránia vážne prevádzkové dôvody.

 

IV. Sociálna starostlivosť

 

4.1.Zamestnanosť

 

  1. Ak dôjde k prechodu práv a povinností z pracovnoprávnych vzťahov, je zamestnávateľ povinný dodržiavať PKZ dohodnutú predchádzajúcim zamestnávateľom, a to až do skončenia jej účinnosti.
  2. Každý zamestnanec má právo uchádzať sa o voľné miesto u zamestnávateľa v súlade so svojimi kvalifikačnými a odbornými predpokladmi.
  3. Zamestnávateľ sa zaväzuje voľné pracovné miesta obsadzovať najmä z vlastných zdrojov, ak zamestnanci uchádzajúci sa o voľné pracovné pozície budú spĺňať odborné, kvalifikačné  a osobnostné predpoklady.
  4. Pri nástupe do zamestnania je zamestnávateľ povinný oboznámiť zamestnancov s pracovným poriadkom, s PKZ a právnymi a ostatnými predpismi, vrátane interných dokumentov SP, a. s., vzťahujúcimi sa na prácu nimi vykonávanú a s predpismi
    na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ktoré musí zamestnanec
    pri práci dodržiavať.

 

4.2.Sociálny fond

 

  1. Sociálny fond používa zamestnávateľ výlučne na riešenie podnikovej sociálnej starostlivosti. Príspevky sa nemôžu poskytovať ako odmeny za prácu.
  2. Zamestnávateľ bude tvoriť sociálny fond podľa zákona o sociálnom fonde v nasledujúcom členení:
  1. povinný prídel vo výške 0,6 % zo súhrnu hrubých miezd zúčtovaných zamestnancom na výplatu v danom kalendárnom roku,
  2. ďalší prídel vo výške 0,5% zo súhrnu hrubých miezd zúčtovaných zamestnancom na výplatu v danom kalendárnom roku,
  3. ďalší prídel do výšky 0,4 %, podľa zákona o sociálnom fonde zo súhrnu hrubých miezd zúčtovaných zamestnancom na výplatu v danom kalendárnom roku v prípade, že za predchádzajúci kalendárny rok dosiahol zisk,
  4. zostatkami sociálneho fondu z predchádzajúcich období a splátkami poskytnutých pôžičiek zo sociálneho fondu.
    1. Použitie sociálneho fondu tvorí prílohu č. 2 tejto PKZ.

 

4.3.Náhrada príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti

 

  1. Zamestnávateľ poskytne zamestnancovi pri dočasnej pracovnej neschopnosti náhradu príjmu jedenkrát v kalendárnom roku nasledovne:
  1. od prvého dňa do tretieho dňa dočasnej pracovnej neschopnosti vo výške 50% denného vymeriavacieho základu zamestnanca určeného podľa osobitného predpisu,
  2. od štvrtého dňa do desiateho dňa dočasnej pracovnej neschopnosti vo výške 70% denného vymeriavacieho základu zamestnanca určeného podľa osobitného predpisu.
    1. Zamestnanec je povinný oznámiť zamestnávateľovi, že požaduje výplatu náhrady
      pri dočasnej neschopnosti podľa hore uvedeného bodu najneskôr do skončenia dočasnej práceneschopnosti a to bez zbytočného odkladu. Ak zamestnanec neoznámi výšku požadovanej náhrady príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti, zamestnávateľ poskytne zamestnancovi  zákonom ustanovený nárok.

 

4.4.Stravovanie zamestnancov

 

  1. Zamestnávateľ zabezpečí ďalšie teplé hlavné jedlo (aj formou poskytnutia stravovacej poukážky) pre zamestnancov, ktorých pracovná zmena trvá viac ako 11 hodín.
  2. Hodnota stravnej poukážky pri náhradnej forme stravovania je 3 EUR.

 

4.5.Zdravotná starostlivosť

 

  1. Zamestnávateľ sa zaväzuje zabezpečiť pre svojich zamestnancov lekárske preventívne prehliadky vo vzťahu k práci v zmysle zákona č. 355/2007 Z.z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia.
  2. Za účelom predchádzania chorobám z povolania zamestnávateľ zabezpečí
    na vlastné náklady preventívne lekárske prehliadky v zmysle interného dokumentu, ktorý upravuje podmienky zabezpečovania preventívnych prehliadok, prijatého po dohode s príslušnými odborovými organizáciami.

 

4.6.Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci

 

  1. Zamestnávateľ bude v záujme zaistenia bezpečnosti a ochrany zdravia            postupovať v zmysle Zákonníka práce a zákona č. 124/2006 Z.z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Zamestnávateľ vytvorí a zabezpečí podmienky pre výkon odborovej kontroly v oblasti pracovných           podmienok a ochrany zdravia zamestnancov. Zistené nedostatky odstráni a príjme           opatrenia, ktoré realizuje včas a v potrebnom rozsahu.
  2. Zamestnávateľ zabezpečí po dohode s odborovou organizáciou menovanie zástupcov zamestnancov pre oblasť BOZP s tým, že s menami zástupcov budú oboznámení všetci zamestnanci dotknutých pracovísk.

 

4.7.Doplnkové dôchodkové sporenie

 

  1. Zamestnávateľ umožní účasť svojim zamestnancom na doplnkovom dôchodkovom sporení v zmysle zákona č. 650/2004 Z. z. v platnom znení.
  2. Zamestnávateľ poskytne zamestnancom príspevok na uzatvorené životné poistenie.
  3. Príspevok na doplnkové dôchodkové sporenie sa poskytuje mesačne. Príspevok
    na životné poistenie sa poskytuje v súlade s interným dokumentom zamestnávateľa.
  4. Zamestnancom – účastníkom daného sporenia, ktorí budú práceneschopní, mimo evidenčného stavu a prerušia doplnkové dôchodkové sporenie zamestnávateľ neposkytne výplatu príspevku.
  5. Výška mesačného príspevku zamestnávateľa za zamestnancov – sporiteľov sa stanovuje nasledovne:

1. skupina zamestnancov do dňa dovŕšenia 40 rokov  5,- EUR,

2. skupina zamestnancov nad 40 rokov  do dňa nadobudnutia nároku na starobný dôchodok  12,- EUR.

  1. Zamestnancovi patrí len jeden druh príspevku podľa bodu 4.7 tejto PKZ a to podľa jeho rozhodnutia.
  2. Zamestnanci majú nárok na uvedený príspevok až po uplynutí skúšobnej doby a pokiaľ ich pracovný pomer ďalej trvá na neurčitý čas.

 

V. Mzdy

 

5.1.Základná mesačná mzda a valorizácia mesačnej mzdy

 

  1. Zamestnancovi patrí základná mesačná mzda pri ustanovenom týždennom pracovnom čase najmenej vo výške minimálnej základnej mzdy v príslušnej tarifnej triede dohodnutej v tejto  PKZ. Mzda zamestnanca nesmie byť nižšia ako minimálna mzda ustanovená osobitným predpisom.
  2. Výška základnej mesačnej mzdy sa stanovuje zamestnancovi s prihliadnutím
    na plnenie kvalifikačných a ostatných odborných predpokladov na jeho riadny výkon práce, na dosahované výsledky a náročnosť pracovného výkonu a na zložitosť, obťažnosť a osobitosť podmienok vykonávanej práce.
  3. Minimálna výška základných mesačných miezd pri stanovenom stupni náročnosti práce a ustanovenom týždennom pracovnom čase podľa  bodu 5.1.1 tejto PKZ je nasledovná:

 

stupeň náročnosti

tarifná trieda

základná mzda   (v EUR)

základná mzda zvýšená I.          (v EUR)

základná mzda zvýšená II.         (v EUR)

základná mzda zvýšená III.         (v EUR)

1

1

332

336

339

342

2

332

336

339

342

2

3

332

336

339

342

4

332

336

339

342

5

332

336

339

342

3

6

384

387

391

394

7

453

456

463

467

4

8

593

600

603

610

5

9

663

670

677

684

10

732

739

746

753

 

 

 

  1. Základná mzda:
  1. zvýšená I. sa uplatňuje u zamestnancov, ktorí pracujú v dvojzmenných pracovných režimoch,
  2. zvýšená II. sa uplatňuje u zamestnancov, ktorí pracujú v trojzmenných pracovných režimoch,
  3. zvýšená III. sa uplatňuje u zamestnancov, ktorí pracujú v nepretržitých pracovných režimoch,

Podmienkou uplatnenia zvýšenej základnej mzdy je, že zamestnanec vykonáva prácu v príslušnom pracovnom režime pravidelne striedavo vo všetkých zmenách

  1. Ďalšie zložky mzdy (pobádacia zložka mzdy) sú uvedené v prílohe č. 3 tejto PKZ.
  2. Mzda zamestnanca je dôvernou záležitosťou zamestnanca a zamestnávateľa.
  3. Zamestnávateľ zabezpečí nárast priemernej mesačnej mzdy najmenej o 5% ročne do konca platnosti tejto PKZ za podmienky prednostného rastu produktivity práce vykázanej z výnosov bez odrátania poskytnutých zliav okrem technologických bonusov a technologických zliav v príslušnom roku. V prípade pozitívneho vývoja výsledku hospodárenia v porovnaní s plánom v danom roku budú zmluvné strany vyjednávať o primeranom raste základných miezd zamestnancov, pričom v druhej polovici roka 2012 sa bude vyjednávať o priemernom raste základných miezd zamestnancov pre rok 2013 a v druhej polovici roka 2013 na rok 2014. Pre rok 2012 bude priemerný rast základnej mzdy zabezpečený v rozsahu podnikateľského plánu k 01.02.2012.  
  4. Výplatný termín miezd je do 14. kalendárneho dňa v mesiaci.  Ak pripadne deň výplaty na deň pracovného pokoja, vypláca sa mzda v pracovný deň, ktorý predchádza dňu pracovného pokoja.

 

5.2.Mzdové zvýhodnenie

 

  1. Za prácu nadčas patrí zamestnancovi dosiahnutá mzda a mzdové zvýhodnenie
    vo výške 25 % jeho priemerného zárobku.
  2. Zamestnancovi, ktorý vykonáva rizikové práce, patrí za prácu nadčas dosiahnutá mzda a mzdové zvýhodnenie vo výške 35% jeho priemerného zárobku.
  3. Zamestnancovi patrí za nočnú prácu popri dosiahnutej mzde za každú hodinu nočnej práce mzdové zvýhodnenie vo výške 20 % minimálnej mzdy v eurách za hodinu.
  4. Mzdové zvýhodnenie patrí zamestnancovi za každú aj začatú hodinu nočnej práce.
  5. Za sťažený výkon práce patrí zamestnancovi popri dosiahnutej mzde za každú hodinu práce mzdová kompenzácia vo výške 20 % minimálnej mzdy v eurách. Zoznam pracovných činností, pri ktorých patrí zamestnancom mzdová kompenzácia za sťažený výkon práce tvorí prílohu č. 4 tejto PKZ.
  6. Za každú hodinu neaktívnej časti pracovnej pohotovosti mimo pracoviska patrí zamestnancovi náhrada vo výške 20% minimálneho mzdového nároku ustanoveného Zákonníkom práce v EUR za hodinu  pre prvý stupeň  náročnosti  práce. Za každú hodinu neaktívnej časti pracovnej pohotovosti na pracovisku patrí zamestnancovi      mzda vo výške pomernej časti základnej mzdy, najmenej však vo výške minimálneho mzdového nároku v EUR za hodinu pre prvý stupeň náročnosti práce. Ak sa zamestnávateľ so zamestnancom dohodli na poskytnutí náhradného voľna
    za neaktívnu časť pracovnej pohotovosti na pracovisku, patrí zamestnancovi mzda podľa predchádzajúcej vety a za hodinu tejto pracovnej pohotovosti hodina náhradného voľna, za čas čerpania náhradného voľna zamestnancovi mzda nepatrí.
  7. Za prácu vo sviatok patrí zamestnancovi dosiahnutá mzda a mzdové zvýhodnenie
    vo výške 50 % jeho priemerného zárobku. Mzdové zvýhodnenie patrí aj za prácu vykonávanú vo sviatok, ktorý pripadne na deň nepretržitého odpočinku zamestnanca v týždni.
  8. Zamestnancovi, ktorý pracuje v delených zmenách, patrí mzdové zvýhodnenie
    vo výške 1,33 EUR za každú odpracovanú delenú zmenu. Delenou zmenou sa pre tieto účely rozumie zmena vo vopred určenom rozvrhu, kde súvislé prerušenie práce trvá aspoň 2 hodiny.
  9. Zamestnancovi, ktorý na základe písomného poverenia zastupuje zamestnanca zaradeného do funkcie vo vyššej tarifnej triede, patrí mzdové zvýhodnenie za zastupovanie. Mzdové zvýhodnenie patrí zamestnancovi vo výške 20% z minimálnej  základnej mzdy v tarifnej triede, v ktorej je zastupovaný zamestnanec zaradený.

            Mzdové zvýhodnenie sa prizná:

  1. vedúcim zamestnancom, ak doba súvislého zastupovania je minimálne štyri týždne,
  2. ostatným zamestnancom, ak doba súvislého zastupovania je minimálne jeden týždeň.

Suma mzdového zvýhodnenia sa vypočíta podľa počtu dní zastupovania.

Mzdové zvýhodnenie sa neposkytuje zamestnancovi, u ktorého zastupovanie v plnom rozsahu vyplýva z organizačného poriadku, prevádzkových predpisov alebo z jeho funkčného zaradenia.

  1. Zamestnávateľ dohodne so zamestnancami zaradenými do 8 a vyššej tarifnej triedy základnú mzdu s prihliadnutím na prípadnú prácu nadčas. Základnú mzdu s prihliadnutím na prípadnú prácu nadčas môže zamestnávateľ dohodnúť aj
    so zamestnancami zaradenými vo funkcii vodič. Za prácu nadčas v noci alebo v deň pracovného pokoja patrí týmto zamestnancom náhradné voľno.

 

VI. Organizačné zmeny a ostatné príjmy

 

6.1.Organizačné zmeny

 

Pri rozhodovaní o tom, s ktorým zamestnancom bude v dôsledku organizačnej zmeny rozviazaný pracovný pomer, zamestnávateľ bude prihliadať na schopnosti, spoľahlivosť, pracovný výkon a kvalifikáciu zamestnancov.

Najmä nepristúpi k rozviazaniu pracovného pomeru, ak to nebude nevyhnutné:

  1. so zamestnancom, ktorý dovŕšil 50 rokov veku,
  2. s osamelým zamestnancom, ktorý sa stará o nezaopatrené dieťa do 15 rokov veku.

 

6.2.Hromadné prepúšťanie

 

  1. Počas režimu hromadného prepúšťania bude zamestnávateľ voľné pracovné miesta obsadzovať iným ako vlastným zamestnancom len vtedy, ak to bude nevyhnutné
    pre riadny výkon práce najmä z hľadiska plnenia kvalifikačných a ostatných  odborných predpokladov.
  2. So zamestnancom, ktorý sa stane nadbytočným, vykoná zamestnávateľ individuálne pohovory za účasti člena príslušného odborového orgánu, ak o to zamestnanec požiada.

 

6.3.Odstupné

 

  1. Zamestnancovi, s ktorým zamestnávateľ skončí pracovný pomer dohodou  z dôvodov

uvedených v § 63 ods. 1 písm. a) alebo b) Zákonníka práce alebo z dôvodu, že zamestnanec stratil vzhľadom na svoj zdravotný stav podľa lekárskeho posudku dlhodobo spôsobilosť vykonávať doterajšiu prácu, patrí  okrem odstupného podľa
§ 76 Zákonníka práce aj ďalšie odstupné, ak  pracovný pomer zamestnanca u zamestnávateľa trval nepretržite:   

  1. od 1 do 10 rokov vo výške jeden a pol priemerného mesačného zárobku,
  2. od 10 (vrátane) do 15 rokov vo výške dvojnásobku priemerného mesačného zárobku,
  3. od 15 (vrátane) a viac rokov vo výške trojnásobku priemerného mesačného zárobku.
    1. Zamestnancovi, s ktorým zamestnávateľ skončil pracovný pomer výpoveďou alebo dohodou z dôvodov, že zamestnanec nesmie vykonávať prácu pre pracovný úraz, chorobu z povolania alebo pre ohrozenie touto chorobou, alebo ak na pracovisku dosiahol najvyššiu prípustnú expozíciu určenú rozhodnutím príslušného úradu verejného zdravotníctva, patrí po skončení pracovného pomeru odstupné v sume desaťnásobku jeho priemerného mesačného zárobku.

 

6.4.Odchodné

 

Zamestnávateľ vyplatí zamestnancovi odchodné podľa §76a Zákonníka práce zvýšené o 2,5 násobok priemerného mesačného zárobku zamestnanca, ak:

  1. zamestnanec skončí pracovný pomer v deň, ktorý bezprostredne predchádza dňu vzniku nároku na starobný dôchodok,
  2. zamestnanec skončí pracovný pomer dohodou po vydaní rozhodnutia Sociálnej poisťovne o priznaní invalidného dôchodku, najneskôr do 30 dní odo dňa doručenia rozhodnutia  Sociálnej poisťovne,
  3. zamestnanec po skončení pracovného pomeru predloží zamestnávateľovi rozhodnutie Sociálnej poisťovne o priznaní predčasného starobného dôchodku, najneskôr do 30 dní odo dňa doručenia rozhodnutia Sociálnej  poisťovne.

 

 

VII. Všeobecné a záverečné ustanovenia

 

Zmluvné strany sa dohodli:

  1. Pre právny výklad inštitútov alebo ustanovení v obsahu tejto PKZ sú záväzné platné pracovnoprávne predpisy a podporné predpisy občianskeho práva, a pokiaľ by v určitej veci jednoznačný výklad neobsahovali, vykonajú v takomto  prípade záväzný výklad pre vzájomný vzťah z tejto PKZ, na základe týchto predpisov a v ich rámci, zmluvné strany.
  2. Na výmene nevyhnutných informácií potrebných na kontrolu plnenia tejto PKZ a 
    na tom, že začnú neodkladne rokovať o plnení tejto PKZ s cieľom predísť prípadnému sporu, ak o to jedna z nich požiada.
  3. Samostatným osobitným protokolom sa upravuje výklad inštitútov, pojmov alebo ustanovení a obmedzenie účinnosti PKZ.
  4. O zmene, či doplnení PKZ sa bude rokovať na návrh ktorejkoľvek strany.

 

 

Príloha č. 1

 

 

Protokol o záväznom výklade k Podnikovej kolektívnej zmluve           na roky 2012-2014

 

Zmluvné strany, v záujme predchádzania vzniku sporov pri uplatňovaní ustanovení PKZ, týmto protokolom prijímajú záväzný výklad a jednotnosť vo vysvetľovaní nasledovných ustanovení a pojmov:

 

Vymedzenie pojmov pre účely kolektívnych pracovnoprávnych vzťahov (kolektívne vzťahy)

 

V záujme jednotnosti používania a výkladu pojmov v kolektívnych vzťahoch a pre účely konania pri uplatňovaní práv a povinností alebo postupov vyplývajúcich z pracovnoprávnych predpisov sa rozumie:

  1. Pod pojmom „zamestnávateľ“ sa rozumie Slovenská pošta, a. s.
  2. Pod pojmom „príslušný odborový orgán“ sa rozumie odborový orgán podľa stanov a vnútorných predpisov odborovej organizácie.
  3. Pod pojmom „zamestnanec“ sa rozumie fyzická osoba, ktorá v pracovnoprávnych,   a ak to ustanovuje osobitný predpis, aj v obdobných pracovných vzťahoch vykonáva pre zamestnávateľa  závislú prácu podľa jeho  pokynov za mzdu alebo za odmenu.
  4. Pod pojmom „zamestnanec so zdravotným postihnutím“ sa rozumie zamestnanec uznaný za invalidného podľa osobitného predpisu, ktorý zamestnávateľovi predloží rozhodnutie o invalidnom dôchodku.
  5. Pod pojmom „rodinného príslušníka zamestnanca“ sa rozumie manžel (manželka) zamestnanca, deti zamestnanca, aj osvojené, ktoré spĺňajú podmienku nezaopatrenosti a rodič zamestnanca.
  6. Pod pojmom „právny predchodca“ Slovenskej pošty a. s., sa rozumie Slovenská  pošta, š. p.
  7. Pod pojmom „spolurozhodovanie“ sa rozumie vzájomný vzťah medzi zamestnávateľom a príslušným odborovým orgánom, keď k realizácii určitého právneho úkonu, resp. k prijatiu opatrenia zamestnávateľa sa vyžaduje predchádzajúci súhlas tohto orgánu.
  8. Pod pojmom „prerokovanie“ sa rozumie výmena názorov a dialóg medzi orgánom alebo poverenými zástupcami zamestnávateľa a oprávnenými zástupcami odborovej organizácie alebo postúpenie písomností na rokovanie orgánu sociálnych partnerov vo veciach, ktoré podľa pracovnoprávnych predpisov je zamestnávateľ povinný takto prerokovať. Stanoviská strán sa zaznamenajú v zápise. Prerokovanie sa uskutočňuje pred rozhodnutím zamestnávateľa v prerokovanej veci. Písomné podklady k prerokovávanej veci sa predložia druhej zmluvnej strane najmenej 3 dni pred prerokovaním. Postúpené písomnosti sa považujú za prerokované sociálnymi partnermi aj v prípade, že sociálni partneri sa v lehote 10 dní k nim nevyjadrili.
  9. Pod pojmom „informovanie“ sa rozumie ústne alebo písomné poskytnutie údajov príslušnému odborovému orgánu s cieľom oboznámenia sa s obsahom informácie. 

 

 

Príloha č. 2

 

 

Zásady poskytovania príspevkov zo sociálneho fondu

 

  1. Úvodné ustanovenia

 

  1. Príspevky zo sociálneho fondu sa poskytujú:
    1. zamestnancom Slovenskej pošty, a. s., (ďalej len „ zamestnanec.“),
    2. zamestnancom dlhodobo uvoľneným na výkon odborovej funkcie v zmysle platnej PKZ,
    3. v prípade úmrtia zamestnanca rodinnému príslušníkovi, ktorý žil so zamestnancom v spoločnej domácnosti pred jeho úmrtím.
  2. Pre účely týchto zásad sa pod pojmom „rodinný príslušník“ rozumie manžel (manželka) zamestnanca a  deti zamestnanca.
  3. Pod pojmom „mimoriadne závažný dôvod“ sa rozumie:
    1. úmrtie zamestnanca,
    2. ťažký pracovný úraz zamestnanca vzniknutý bez jeho priameho zavinenia,
    3. smrteľný pracovný úraz zamestnanca vzniknutý bez jeho priameho zavinenia,
    4. lekársky zákrok pre zamestnanca, ktorý nie je v plnej výške hradený zdravotnou poisťovňou a podiel finančnej úhrady zamestnanca predstavuje minimálne 66 EUR,
    5. starostlivosť o rodinného príslušníka, ktorý je občanom s ťažkým zdravotným postihnutím,
    6. živelná pohroma a katastrofa,
    7. úmrtie rodinného príslušníka, ktorý žil v spoločnej domácnosti so zamestnancom pred jeho úmrtím,
    8. iný závažný dôvod, o ktorom rozhodne riaditeľ ľudských zdrojov po prerokovaní s odborovou organizáciou.

 

  1. Poskytnutie príspevkov zo sociálneho fondu

 

  1. Zo sociálneho fondu sú poskytované príspevky na:
  1. stravovanie,
  2. pracovné výročia,
  3. sociálnu výpomoc,
  4. šport a kultúru organizovanú zamestnávateľom alebo zamestnávateľom a  odborovou organizáciou,
  5. dopravu do zamestnania a späť,
  6. osobný limit.

 

  1. Zamestnávateľ zamestnancom poskytuje príspevky na:

 

Stravovanie

 

Zamestnávateľ poskytne zamestnancom príspevok na jeden stravný lístok, resp. stravnú poukážku 0,15 EUR.

 

Pracovné výročia

 

Finančný príspevok sa poskytuje len pre zamestnancov podľa celkovej doby zamestnania u zamestnávateľa,  prípadne jeho právnych predchodcov.

 

 

Odpracované roky

25 rokov

30 rokov

35 rokov

40 rokov

Výška príspevku

166 EUR

175 EUR

175 EUR

200 EUR

 

 

Sociálna výpomoc nenávratná

 

Zamestnávateľ po schválení odborovou organizáciou môže poskytnúť jednorazovú sociálnu výpomoc zamestnancovi diferencovane podľa sociálnej situácie v rodine:

  1. Z dôvodu súvislej práceneschopnosti v trvaní 180 kalendárnych dní         150,- EUR.

      Výška sociálnej výpomoci z dôvodu dlhodobej práceneschopnosti nemôže v príslušnom roku presiahnuť 150,- EUR.

  1.  Z mimoriadne závažných dôvodov:
  1. v prípade smrteľného pracovného úrazu 3 320,- EUR,
  2. v prípade lekárskeho zákroku maximálne 166,- EUR podľa skutočnej finančnej  úhrady zamestnanca,
  3. v ostatných mimoriadne závažných dôvodoch 166,- EUR.

 

Šport a kultúra

 

  1. Zamestnávateľ poskytne príspevok zamestnancom, ktorí sa zúčastnia športových 

a kultúrnych podujatí, ktoré bude organizovať.

  1. Výška príspevku bude s odborovou organizáciou dohodnutá zvlášť pre každé podujatie.

 

Doprava

 

  1. Zamestnávateľ poskytne príspevok na dopravu do zamestnania a späť pravidelnou verejnou hromadnou dopravou:
  1. zamestnancom, ktorých priemerný mesačný zárobok nepresahuje dvojnásobok životného minima a ich skutočne vynaložené výdavky na dopravu do zamestnania sú najmenej 7,- EUR mesačne, výška príspevku je 30% skutočne  vynaložených výdavkov,
  2. zamestnancom, ktorí dochádzajú z miesta trvalého bydliska do miesta výkonu  práce viac ako 30 km a menej ako 40 km, výška príspevku je 20% skutočne vynaložených výdavkov,
  3. zamestnancom, ktorí dochádzajú z miesta trvalého bydliska do miesta výkonu práce 40 km a viac, výška príspevku je 35% skutočne vynaložených výdavkov.
  1. Príspevok sa poskytuje zamestnancovi spravidla za predchádzajúci štvrťrok.

 

Osobný limit

 

  1. Výška osobného limitu bude dohodnutá na príslušný kalendárny rok v nadväznosti
    na výšku tvorby sociálneho fondu v príslušnom roku. 
  2. Zamestnávateľ poskytne zamestnancom v rámci osobného limitu príspevky na šport a kultúru, zdravotnú starostlivosť nehradenú zo zdravotného poistenia, doplnkové dôchodkové sporenie, vzdelávacie aktivity zabezpečované zamestnancom.
  3. Zamestnávateľ poskytne finančné prostriedky v rámci osobného limitu zamestnancom formou peňažného plnenia po preukázaní skutočne vynaložených nákladov, resp. formou ceninových poukážok.
  4. Zamestnancom, ktorým vznikne alebo skončí pracovný pomer v priebehu roka, patrí pomerná časť príspevku. Zamestnanec si môže uplatniť nárok na poskytnutie príspevku až po uplynutí skúšobnej doby.
  5. Zamestnancom, ktorí sú v priebehu roku na materskej dovolenke, rodičovskej dovolenke (min. 6 mesiacov), a v prípade dlhodobej práceneschopnosti nad 8 mesiacov osobný limit nepatrí.

 

  1. Žiadosť o poskytnutie príspevku

 

  1. Zamestnávateľ poskytne  finančné príspevky na základe žiadosti v týchto prípadoch:
  1.  v rámci osobného limitu,
  2.  sociálna výpomoc,
  3.  doprava do zamestnania a späť podľa čl. II týchto zásad.
    1. Písomná žiadosť o poskytnutie finančného príspevku sa predkladá oddeleniu personálnych   služieb.
    2. Žiadosť o poskytnutie príspevku musí byť doložená pri:
  1. doprave do zamestnania a späť v zmysle čl. II týchto zásad originálom dokladov, ktoré preukazujú opodstatnenosť výdavkov a potvrdením bezprostredne nadriadeného vedúceho zamestnanca o zhode dokladov s dochádzkou zamestnanca,
  2. osobných limitoch, s výnimkou doplnkového dôchodkového sporenia, originálom účtovného dokladu, z ktorého bude zrejmá finančná čiastka a druh tovaru alebo poskytnutej služby (napr. vstupenky na kultúrne a športové podujatia, vstupenky na kúpaliská, lístky na lyžiarsky vlek, doklad o zaplatení rekreácie, kurzu),
  3. sociálnej výpomoci dokladom preukazujúcim mimoriadne závažný dôvod (napr. úmrtný list, potvrdenie o zaplatení za lekársky zákrok, fotokópia dokladu o ťažkom zdravotnom postihnutí), potvrdením o návšteve školy ak to vyplýva z dôvodu,
    pre ktorý sa príspevok žiada.
    1. Žiadosť o poskytnutie príspevku zamestnanci predložia spravidla do 15. 12.   príslušného kalendárneho roka. V odôvodnených prípadoch (napr. pracovná neschopnosť, dlhodobá pracovná cesta) môže zamestnanec predložiť žiadosť
      po tomto termíne, najneskôr však do 03. 01. nasledujúceho kalendárneho roka.
    2. Evidenciu žiadostí vedie oddelenie personálnych služieb.

 

  1. Záverečné ustanovenia

 

  1. Nárok na poskytnutie príspevku zamestnancovi zaniká po skončení jeho pracovného pomeru.
  2. Zamestnanec pri skončení pracovného pomeru poskytnuté príspevky, resp. ich pomernú časť nevracia.
  3. Zamestnávateľ dohodne s odborovou organizáciou ročný rozpočet sociálneho fondu podľa čerpania príspevkov v jednotlivých oblastiach.
  4. Meniť alebo dopĺňať tieto zásady je možné len formou písomných dodatkov.

                   

 

Príloha č. 3

Ďalšie zložky mzdy

(pobádacia zložka mzdy)

1.  Pobádacia zložka mzdy

V SP, a. s., sa za podmienok stanovených v tejto PKZ  môžu poskytovať nasledovné formy pobádacej zložky mzdy:

  1. prémia,
  2. mimoriadna odmena
  3.  Prémia:
  1. za výkonnosť a výsledky práce podľa miery plnenia ukazovateľa môže byť zamestnancovi priznaná prémia vo výške 0 až 15 % z vyplatenej základnej mzdy za hodnotené obdobie podľa miery plnenia stanovených merateľných ukazovateľov, .
  2. za pracovné správanie zamestnanca,  môže nadriadený vedúci zamestnanec zvýšiť zamestnancovi prémiu o 0 až 5 % z vyplatenej základnej mzdy za hodnotené obdobie,
  3. za výsledky riadiacej činnosti môže nadriadený vedúci zamestnanec zvýšiť vedúcemu zamestnancovi prémiu o 0 až 5 % z vyplatenej základnej mzdy za hodnotené obdobie.
  4. zamestnancovi, ktorého výkonnosť a výsledky práce, pracovné správanie  sa posudzujú komplexne, môže byť priznaná prémia vo výške 0 až 20 % z vyplatenej základnej mzdy za hodnotené obdobie.
    1.   O vyhodnotení plnenia ukazovateľov a výške priznanej prémie rozhodne vedúci  zamestnanec, ktorý ukazovateľ stanovil, resp. ním poverený zamestnanec.
    2. Prémia sa vypláca v najbližšom výplatnom termíne po vyhodnotení ukazovateľov.

2.  Mimoriadna odmena

Mimoriadna odmena sa môže zamestnancovi priznať za:

  1. zastupovanie neprítomného zamestnanca v práci,
  2. adaptačný proces,
  3. finančné sprostredkovanie,
  4. za inú činnosť, najmä za:
    1. splnenie mimoriadnej úlohy, pričom mimoriadnou úlohou sa rozumie úloha, ktorú ako mimoriadnu posúdil a v návrhu vyjadril vedúci zamestnanec,
    2. prácu pri implementácii projektov,
    3. získanie zákazníkov pre SP, a. s., alebo jej zmluvných partnerov.

Príloha č. 4

 

Z o z n a m

pracovných činností, pri ktorých patrí zamestnancovi

mzdová kompenzácia za sťažený výkon práce

 

 

 


 

Zamestnávateľ poskytne zamestnancom v zmysle § 124 Zákonníka práce mzdovú kompenzáciu za sťažený výkon práce pri vykonávaní pracovných činností, v ktorom pôsobia:

 

 

  1. chemické škodliviny a prach

 

kurič

vyvážanie žeravej škvary

a popola,

vyklepávanie kotlového

kameňa, hrdze, sadzí a ne-

čistôt ručným oklepávaním

vo vnútri kotlov a vodných

nádrží

 

prach, sálavé teplo,

hluk, otrasy

automechanik

formovanie akumulátorov,

vyrovnávanie plechov plameňom

alebo elektrickým oblúkom

v uzavretom priestore

 

sálavé teplo, plyny,

ultrafialové žiarenie

 

elektrikár

údržba akumulátorových batérií

 

 

kyselina sírová

lakovač

lakovanie vozidiel

výpary

 

 

  1. nepriaznivé mikroklimatické podmienky

 

zvárač

zváranie ocelí a kovov

oblúkom, zváračské práce

v uzavretom priestore

ultrafialové žiarenie,

výpary