Informácie CBD Rakúsko
Informácie CBD Rakúsko
V rámci služobnej cesty vo Viedni sme v popoludňajších hodinách dňa 7.11.2012 mali exkurziu v logistickom centre balíkov Inzersdorf. Je to najväčšie triediace centrum v Rakúsku.
Rakúska pošta sa skladá z 2 veľkých divízií :
- divízia listová, časopisová a poštových služieb
- divízia balíková a logistiky.
Logistika balíkov má základné piliere:
- logistika balíkov Rakúska (centrá)
- logistika hodnotných vecí ( balenie vecí, napr. balenie kávových kapsúl – systémová logistika)
- Trast o Flex Gruppe (zasielanie liekov, ktoré podliehajú teplotám)
Rakúska logistika sa snaží expandovať aj do zahraničia, hlavne okolitých štátov. Napríklad na Slovensku je to známa aj nám firma Kolos (náš konkurent).
Rakúska pošta vsadila na silu balíkov. Možno sa pousmejeme, ale balíky majú veľkú budúcnosť. To som si uvedomila hľadiac na neuveriteľné množstvá balíkov, ktoré som videla nespracované v tomto centre.Vízia balíkovej logistiky Rakúska je : od všetkých. Pre všetkých. Všade. Filiálky Rakúskej pošty vyberajú balíky celoplošne. Nakoľko majú zakúpenú novú technológiu. Triediace centrá charakterizuje rýchle tempo a precíznosť vykonanej práce. Veľkokapacitné triediace centrá triedia balíky na cieľové regióny, prípadne okresy. V lokálnych dodávacích centrách ich potom prevezmú doručovatelia.
Všadeprítomný balíkový servis pošty
Dodávacie centrá sú nervovými uzlami Rakúskej a aj medzinárodnej logistiky. Technika však nie je stredobodom, je len prostriedkom na dosiahnutie cieľa. Pretože pre zákazníka je zaujímavé hlavne rýchle a spoľahlivé dodanie balíkov.
V Rakúsku sa ročne doručí viac ako 40 mil balíkov do viac ako 3,1 mil domácností – od centrálnej Viedne až po posledný hospodársky dvor. Všetky poštové obchodné miesta (pošty, pošty Partner, poštové servisné miesta) sa starajú o spoľahlivé a rýchle prijatie balíkov, resp. EMS.
Rakúsko zakúpilo najvýkonnejšie triediace centrum. V rámci centra fungujú tisíce doručovateľov, stovky nákladných áut a ich vodičov, ako aj poštové filiálky ako perfektne zohraný tým. Ako pravé „balíkové fabriky“ funguje sedem triediacich centier a tvorí technologické srdce tejto logistiky. Spolu prispievajú k tomu, že viac ako 9 z 10 balíkov v priebehu dvoch pracovných dní sa dostanú k svojim adresátom (D+2), v biznis oblasti a aj v nasledujúci pracovný deň (D+1) a je úplne jedno, v ktorej oblasti Rakúska sa nachádzajú.
Veľké balíkové preteky.
Balíky prevziať, roztriediť podľa adries, nasmerovať na správnu cestu. Toto sa deje každodenne desaťtisíce krát v triediacich centrách Rakúskej pošty.
- Dodávka
Množstvo nákladných áut dováža balíky do triediacich centier. Balíky prevzali od jednotlivých poštových filiálok alebo priamo u veľkoodosielateľov. Popri tom dovážajú tie isté nákladiaky balíky z triediacich centier ostatných spolkových krajín - pre miestne triedenie na doručovacie centrá.
- Vykládka
Z nákladných áut sú zásielky vykladané na prepravník, ktorý ich posunie do rozvetveného „balíkového parkúru“ triediaceho centra.
- Skenovanie
Na tomto mieste prezradí čiarový kód skutočné zaradenie balíka. V konečnom dôsledku ani jedna pošta či firemný zákazník neodošle svoj balík bez čiarového kódu. Hneď po prvých metroch na dopravníku je balík evidovaný skenerom. Krátko na to si môže zákazník na internete zistiť, že jeho balík práve prechádza triediacim centrom. Skener zároveň aj zistí, či zásielka je v poriadku. Od oskenovania pošta preberá zodpovednosť za neporušenosť zásielky. Časť skenerov dokáže zároveň aj účtovať zásielky t.j. zásielky od veľkého podávateľa nielen naskenuje, ale vypočíta za ne aj poplatok, ktorý je automaticky stiahnutý podávateľovi z účtu.
- Triedenie
Každý dopravníkový systém triediaceho centra má niekoľko sklzov. Tieto sú priradené rôznym cieľovým regiónom. Prostredníctvom čiarového kódu dokáže triediaca linka určiť smer balíka. Balík je smerovaný do ďalšieho triediaceho centra alebo priamo do dodávacieho centra na doručenie. Mali sme možnosť vidieť v CDB Viedeň fungovanie triedičov. Vo veľkej hale sú 3 hlavné triediče triedič A, B, triedič pre Viedeň a spojovacie triediče, ktorými sú tieto hlavné triediče medzi sebou navzájom prepojené.
VZ Inzersdorfm - vlajková loď.
Inzersdorf predstavuje najväčšie triediace centrum v Rakúsku a ani na európskej úrovni sa nemá za čo hanbiť. Odtiaľto je obsluhovaný husto osídlený región spolkového hlavného mesta a východ Rakúska. Len v produkcii pracuje 170 zamestnancov na 3 zmeny nepretržite a najväčšie triediče najnovšej technickej generácie. Nachádza sa tu najdlhšia linka – 2,5 km, ktorá posúva balíky rýchlosťou 2,6 m/s. Odtiaľto odchádza úctyhodných 12 tis balíkov za hodinu ! Triediči pracujú v 11-hodinových pracovných zmenách a počas zmeny majú nárok iba na jednu 30-minútovú prestávku po 6 odpracovaných hodinách !
VZ Linz – ťažisko.
V aglomerácií Linz, Wels, Steyr predstavuje hornorakúske triediace centrum Linz ťažiskový bod – smer Nemecko, krajiny Benelux-u, najmä po modernizácií v roku 2004. Takmer 70 tis. zásielok denne sa stará o to, že VZ Linz patrí výkonnostne na špicu balíkovej logistiky. Srdcom VZ Linz je 14 m dlhý tobogán v budove a logistika siahajúca cez tri poschodia je špecifikom triediaceho centra. Kĺzačka bola takisto kreatívnym ako aj efektívnym riešením.
VZ Wals – točňa.
Triediace centrum Wals zodpovedá nielen potrebám balíkovej a listovej prevádzky, ale je aj hlavným výmeniskom pre EMS. Takmer 30% všetkých v Rakúsku podaných EMS zásielok prejde cez veľmi výkonné triediace centrum Wals. Vďaka prestavbe, ktorá bola ukončená v roku 2007, plní triediace centrum svoju ťažiskovú úlohu pre tuzemské a medzinárodné obchodné zásielky. Momentálne sa triedi 5000 balíkov za hodinu a o bezchybný a precízny triediaci proces sa stará 136 zamestnancov.
VZ Kalsdorf - distribútor.
Poloha a blízkosť diaľnice robia z triediaceho centra perfektný prepravný uzol pre Štajersko a južný Burgenland. V roku 2008 ukončená modernizácia umožnila využívať najnovšiu triediacu techniku : 6 vykladacích a 12 nakladacích pásov pre WAB – prepravu a 2 výmeniská pre kontajnerové triedenie.
VZ Wolfurt - hightech na Západe.
Triediace centrum Wolfurt má strategickú polohu – na rozhraní troch štátov (Švajčiarsko, Nemecko, Lichtenšteinsko) a preto má ideálne predpoklady pre medzinárodný logistický transport. V areáli najväčšej nákladnej železničnej stanice vo Vorarlbergu slúži centrum ako výmenisko pre južné Nemecko a Švajčiarsko. Prestavba v roku 2007 priniesla perfektné vybavenie s modernými technológiami v balíkovom spracovaní. Triediace centrum spracováva až 6000 balíkov za hodinu.
VZ Hall - brána do Talianska.
Pôvodne bolo triediace centrum určené na len spracovanie balíkov. V priebehu prestavby a modernizácie v 2007 roku bolo vybavené aj technológiou na spravovanie listov. V súčasnosti ponúka Hall v Tirolsku výborné napojenie na dopravu v priestore Tirolsko a umožňuje napojenie na dopravnú sieť severu Talianska.
VZ Villach - točené, nie vystreľované.
To, čo začalo s jednoduchou technikou, dnes v balíkovej logistike určuje nové možnosti. V roku 2006 po prestavbe vzniklo vo Villachu moderné triediace centrum. Čarovné slovo v tejto súvislosti znie : Twister-technológia . Na vysvetlenie : vo Villachu už nie sú balíky z triediaceho pásu „zostreľované“ na jednotlivé smery. Vďaka integrovaným rotujúcim valcom sú balíky jemne, s citom a presne posunuté na nasledovný dopravník. Vedľa balíkov sú v malom ale efektívnom triediacom centre vo Villachu spracované aj produkty Info-mail.
Fakty o triediacich centrách (triediace centrum – Verteilzentrum - skr VZ)
|
VZ Inzersdorf |
VZ Linz |
VZ Wals |
VZ Kalsdorf |
VZ Wolfurt |
VZ Hall |
VZ Villach |
V prevádzke od |
2005 |
1994 |
1999 |
2004 |
2007 |
2005 |
2004 |
Rozloha |
15560 m2 |
33862 m2 |
8297 m2 |
4147 m2 |
9189 m2 |
7399 m2 |
2371 m2 |
Pracovníci |
282 |
174 |
136 |
60 |
61 |
49 |
37 |
Výkon (bal/hod) |
12000 |
5000 |
5000 |
5000 |
6000 |
3500 |
3500 |
Rýchlosť triedenia |
2,6 m/s |
1,6 m/s |
2,0 m/s |
2,6 m/s |
2,0 m/s |
2,0 m/s |
2,0 m/s |
Balíky/deň |
87494 |
68114 |
36867 |
31654 |
24058 |
16089 |
11686 |
EMS/deň |
4669 |
1869 |
1388 |
1343 |
579 |
876 |
848 |
Balíky spolu |
92164 |
69983 |
38255 |
32997 |
24637 |
16965 |
12534 |
Zväzky spolu |
7332 |
23549 |
11207 |
x |
5252 |
7627 |
5118 |
List.prepravky/deň |
x |
x |
12769 |
x |
x |
x |
x |
Dodaj : |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
Zam.základňa |
182 |
70 |
48 |
63 |
36 |
37 |
19 |
Dod B/deň |
19405 |
7397 |
5658 |
6328 |
4654 |
4927 |
1917 |
Dod.okresy |
175 |
62 |
38 |
59 |
41 |
31 |
21 |
Dod.vozidlá |
175 |
65 |
43 |
63 |
27 |
32 |
22 |
Fotografie si môžete pozrieť vo fotogalérii na našej stránke www.postaodbory.webnode.sk, nakoľko nie je možné to zaslať na služobné maily (malá kapacita alužobnej mailovej schránky).
Spracovala : Mgr. Denisa Summerová